Werkwijze

Mantelzorger

U kunt altijd vrijblijvend contact met mij opnemen per telefoon, mail of via de website voor vragen of extra uitleg over mijn werkwijze. Hier zijn geen kosten aan verbonden. 

Misschien dat ik uw vraag al telefonisch of per mail kan beantwoorden, maar vaak is een persoonlijk gesprek nodig om de situatie goed in kaart te brengen. Hiervoor maken we een afspraak waarbij we alle zaken bespreken waar u tegenaan loopt of vragen over heeft. Daarbij kunt u aangeven welke zaken u het eerste wilt oplossen.

Van het intakegesprek ontvangt u een verslag met de mogelijkheden die er zijn. Aan de hand van het verslag bepaalt u welke taken er worden opgepakt en of u deze zelf oppakt of dat u deze aan mij wilt overdragen. De gemaakte afspraken bevestig ik aan u en ik ga voor u aan de slag. Regelmatig houd ik u op de hoogte van de voortgang, telefonisch of per mail.

Zorg professionals

Als huisarts, wijkverpleegkundige, praktijkondersteuner, casemanager, mantelzorgconsulent, medewerker zorginstelling, Arboarts of bedrijfsarts weet u als geen ander hoe belastend het geven van mantelzorg kan zijn voor de gezondheid van een mantelzorger en hun omgeving.
Mocht u mantelzorgers tegenkomen die overbelast dreigen te raken of die met (complexe) vragen zitten, kunt u ze verwijzen naar een mantelzorgmakelaar. Door het bieden van ondersteuning en het tijdelijk overnemen van regeltaken kan een mantelzorger de zorg makkelijker volhouden.

Ook voor gezondheidscentra, arbodiensten, huisarts- en fysiotherapiepraktijken is het mogelijk om een inloopspreekuur van de mantelzorgmakelaar in te zetten als extra service voor uw patiënten en/of medewerkers.
In een persoonlijk gesprek kan ik mantelzorgers ondersteunen bij de knelpunten die ze ervaren door deze in kaart te brengen en te komen tot passende oplossingen. Hierdoor kunnen ze de zorg voor hun naaste langer en beter vol houden.

Mocht u meer informatie willen over de mogelijkheden, kunt u contact met mij opnemen.

Werkgevers

Ook als werkgever kunt u een mantelzorgmakelaar inschakelen, maar waarom zou u dat doen?

Inmiddels combineren gemiddeld 1 op de 5 werknemers werk met mantelzorgtaken en dat aantal groeit. Bijna de helft hiervan is overbelast, zij leveren vaak vrije dagen in om te kunnen zorgen voor hun naaste of om zaken uit te zoeken en te regelen.
Uitval door ziekteverzuim en een verminderde productiviteit vormen een steeds groter risico naarmate de zorglasten voor de werknemer hoger worden. U kunt hier als werkgever iets aan doen.

Als mantelzorgmakelaar kan ik u ondersteunen bij het opzetten van mantelzorgvriendelijk personeelsbeleid. Zoals het aanbieden van het inloopspreekuur aan uw werknemers. Dit is een goed middel om het onderwerp mantelzorg binnen uw bedrijf bespreekbaar te maken. Het is vaak erg moeilijk voor mensen om hulp te vragen, daar de meeste werknemers hun werkgever niet lastig willen vallen met privézaken. Door er aandacht aan te geven zullen werknemers eerder aan de bel trekken en hulp zoeken, waardoor u eerder kunt anticiperen op mogelijke overbelasting wat mogelijke uitval kan voorkomen.
Het spreekuur voorziet in een persoonlijk gesprek tussen de werknemer (mantelzorger) en de mantelzorgmakelaar bij u op locatie. Ik breng de knelpunten met betrekking tot het werk en de mantelzorgvragen in kaart en zal voorstellen doen om, zowel op privévlak als op het werk, deze op een effectieve manier op te lossen. Hierbij is de privacy van de werknemer te allen tijde gewaarborgd.

Mantelzorgvriendelijk personeelsbeleid draagt bij aan de duurzame inzetbaarheid van uw medewerkers en kan uitval voorkomen.

Happy senior female in wheelchair and her husband near by
Meer weten?

Neem contact op


Ghislaine Wolters | 06 22 40 53  75 | info@woltersmzm.nl
Torenroth 2, 6039 HA Stramproy

Scroll naar top